Acidente de Trabalho I 1977

by/por: 
Renato Tapajós
Translated by: 
Raian Oliveira

Acidente de trabalho is the first of five films directed by Renato Tapajós in partnership with the Metalworkers Union of São Bernardo do Campo and Diadema during the historic mobilizations of workers in the ABC Paulista region at the end of the 1970s. After more than a decade under a dictatorial military government and a strong repression against labor movements, the unions were becoming stronger again and were finding new ways to mobilize and engage the workers in the fight for their rights.

We see first-hand accounts from victims of what was one of the big problems in the daily life of the factories: work accidents. Based on speeches by the workers, the then president of the union, Luis Inácio Lula da Silva, other members of the board of directors, and a labor lawyer; images of the machines and of the workers during the workday, as well as a staging of an accident, Tapajós stitches together a film that makes the complexity of the problem explicit - the excessive hours of work, excessive demands for productivity, lack of safety, poverty - as well as giving a profoundly human dimension to the issue.

Acidente de trabalho é o primeiro dos cinco filmes dirigido por Renato Tapajós em parceria com o Sindicato dos Metalúrgicos de São Bernardo do Campo e Diadema durante as históricas mobilizações dos operários da região do ABC paulista ao final dos anos 70. Depois de mais de uma década sob um governo militar ditatorial e uma forte repressão aos movimentos trabalhistas, os sindicatos voltavam a se fortalecer e encontravam novas formas de se mobilizar e engajar os operários na luta pelos seus direitos.

Com a aproximação do sindicato com Tapajós, o cinema se apresenta como uma ferramenta na conscientização dos metalúrgicos sobre a precariedade de suas condições de trabalho. Vemos relatos em primeira mão de vítimas do que era um dos grandes problemas no cotidiano das fábricas: os acidentes de trabalho. A partir de falas dos operários, do então presidente do sindicato, Luis Inácio Lula da Silva, outros membros da diretoria e um advogado trabalhista; imagens das máquinas e dos operários durante o expediente além de um encenação de um acidente, Tapajós costura um filme que explicita a complexidade do problema – o excesso de horas de serviço, exigência excessiva de produtividade, falta de segurança, pobreza – além de dar uma dimensão profundamente humana à questão.