A Rainha Diaba | 1974

by/por: 
Antonio Carlos Da Fontoura
Translated by: 

A Rainha Diaba  is the second feature film directed by Antônio Carlos da Fontoura. The visuals, the story, and some of the traits of Rainha Diaba, played by Milton Gonçalves, derive from the figure associated with Madame Satã, an emblematic representative of the marginal life of Lapa carioca in the first half of the 20th century.

Fontoura's film treats violence as its central theme and main aesthetic motif. The film’s dialogue reveals an infinite repertoire of slang and expressions in an environment of strong marginal stylization. Sometimes affectionate, sometimes wrathful, Diaba controls organized crime in Rio de Janeiro from the brothel room where he lives. Upon discovering that one of his men will soon be arrested by the police, Diaba decides to use a scapegoat, Bereco, in order to involve him in a series of crimes and turn him in as if he were the real wanted one.

A Rainha Diaba é o segundo longa-metragem dirigido por Antônio Carlos da Fontoura. O visual, a história e alguns traços de Rainha Diaba, interpretado por Milton Gonçalves, derivam da figura associada à Madame Satã, emblemática representante da vida marginal da Lapa carioca na primeira metade do século XX.

Fontoura trata a violência como o tema central e principal motivo estético de seu filme. Seus diálogos mostram um repertório infinito de gírias e expressões em um ambiente de forte estilização marginal. Às vezes afetuoso, às vezes com ira, Diaba, da sala do bordel onde vive, controla o crime organizado no Rio de Janeiro. Após descobrir que um de seus homens está prestes a ser preso pela polícia, Diaba decide usar um bode expiatório, Bereco, a fim de envolvê-lo numa série de crimes e entregá-lo como se fosse o verdadeiro procurado.